TBO 2015

Det har igen været tid til at afholde det årlige Trangia Burn Off(TBO) og som de 2 foregående år blev det afholdt i Sejs ved Silkeborg(De små fisk) her var der en sammenkomst af folk med samme interesse for det at være ude i naturen og hvorfor ikke kombinere det med at hygge samlet med at lave mad og se på andres grej og opskrifter.

TBO har været afholdt nu 3 gange og deltager antallet er gået fra ca 15 til omkring de 30 der bliver hængende,i år var der lige som sidste år meldt om meget dårligt vejr (regn) og som en lille twist var der inviteret folk fra en hængekøje gruppe på Facebook fordi området var egnet og så var det jo fedt at vi alle kunne lære noget–>Link til For os der bruger hængekøje.

Som de 2 foregående år er det gruppen For os der bruger Trangia,JetBoil,MSR,BioLite,PowerPot,Bål.. på Facebook som har lavet dette event og for 3 gang håbede vi på et godt event hvor vi kan “sparke bål”,kikke på grej og nyde samværet med en flok ude tosser som sammen kan nyde noget godt mad og lære af hinanden. Ikke mindst det at være sammen med andre der dele passion for god mad lavet feks på Trangia eller andet man kan lave mad over,opskrifter eller alternative løsninger på et madproblem eller tilberedning af feks vegetar retter..jo jo alt sammen kan læres på dette lille event.

For os startede det torsdag med at pakke en trailer med det vi skulle have med på turen,vi er jo 2 voksne og 3 børn og alt det grej der høre til og det bliver til en hel del. I år havde jeg taget min hængekøje med fordi jeg efterhånden er blevet så glad for at hænge at jeg faktisk ikke har sovet på jorden siden jeg fik indkøbt noget ordenligt grej.
Ungerne nyder også at de bare kan rende frit og nyde udelivet,kun en enkelt aften lagde i i lavvu’en med en mobil og hyggede med en film. Faktisk høre vi dem slet ikke udover alt den friske luft skaber en god appetit og de ofte er sultne 🙂

Tidligt på formiddagen kørte vi mod Silkeborg for at komme så tidligt til Sejs og De små fisk for at sætte Camp Outdoorfreak op og byde dem der melder sin ankomst velkommen. Vi ankom i højt humør og ungerne var i løbet af kort tid klar til at lege dvs de var allerede løbet i skoven for at leget og de var både ude for høre og se afstand. Vejret var ret godt og på kort tid (1½ time) så stod vores lille camp klar til weekenden,både hængekøjen og den store 6 meter lange tarp var klar,så kunne folk godt komme 🙂 OG det gjorde de..

Det gode vejr lokkede folk frem og der kom folk og slog deres telte op og gjorde klar til årets TBO,dejlig at se folk havde taget de store telte med(Lavvu) og at vi ikke var de eneste der havde taget en brændeovn med til de kolde aftner 🙂 Jo jo folk havde grejet i orden. Der kom både flere små telte og hængekøjer op omkring os…FEDT

The hang boys.

Selvølgelig sirkulerede jeg rundt og hilste på dem der kom og sjovt nok kunne de fleste mit navn meeeen jeg kan jo ikke huske alle dem der er i grupperne,men sjovt er det nu så “kendt” jeg er.. ha ha

Nu var det sådan jeg ikke var den eneste “kendte” på pladsen,de 2 følgende år var der et par meget tamme ænder og i år var det ikke anderledes,de spiste stort set alt hvad de fik tilbudt pasta,kød,brød og om natten spiste de næsten en halv grydefuld popkorn som vi havde sat ud efter vores hygge aften.

Fredag omkring aftensmad tid gik folk igang med at lave mad,det var jo egentlig det vi var kommet for og det var rigtig sjovt at se hvor forskellig grej og mad havde taget med og hvad der blev kokkereret. Bøffer,salat,pasta,pulvermad osv…det tegnede rigtig godt til lørdagens egentlige “konkurrence” hvor folk kunne vise hvad de kunne brigliere med…og for at  få folk til at yde lidt ekstra havde AB Camping sponseret en 90 års Jubilæums Trangia (den lækre røde) som kunne vindes for årets lækreste/kreative TBO ret.

Mad kaff og hygge.

Aftenen gik med hygge omkring bålet og omkring kl 23 gik de første til køjs og kort tid efter smuttede jeg selv i hængekøjen. Som de andre år blev nogle hængene til langt ud på natten,kl 3 gik der lidt flere i seng og de sidste smuttede i posen kl 5…jo det er tydeligt at se folk hygger sig 🙂

Nattens højdepunkt var en lige skulle teste en lille pulverslukker i en lavvu..?? Historien melder intet om hvad der skulle slukkes og hvad der var ild i..*G*

Lørdagen …den gik med at folk stod op (på meget forskellig tid) og lavede morgenmad og kreativiteten er ikke lige så stor som til fredagens  aftensmaden,der blev lavet alt fra hjemmelavet morgenmad,pulver morgenmad og til købe morgenmad,folk hygge sig alligevel super godt.
Nu var der lovet meget dårligt vejr og der skulle komme masser af regn men der var kun kommet en ultra lille byge omkring kl 7 man kunne nærmest ikke kalde det en byge. Som dagen gik blev det mærkbart koldere og vinen tog noget til,og for at holde varmen blev nogle folk i teltene andre pakkede sammen og et par små grupper tog på kano/kajak tur.

Hen sidst på formiddagen var der flere der var taget hjem,det var også pisse koldt og overskyet og der trak sig en lille byge over os men heldigvis havde vi en 4 x 6 meter tarp op hvor vi kunne klemme os under. Personligt syntes jeg det var super hyggeligt at vi sad så tæt og snakkede sammen,fortalte om oplevelser,røver historier og drak kaffe.

Duck an food.

Som eftermiddagen skred frem mod aftens tid gik de tilbageblevende igang med at forberede aftensmaden,man kunne fornemme at det var tænkt lidt over maden denne gang og det store skyts var trukket frem for at lave en lækker ret,men der var jo også en lækker Trangia på spil 🙂
Selv blev det ikke til noget luxsus mad fordi jeg skulle være “dommer” og se hvad de andre lavede så det blev kun til spagetti,ostesovs og pulled pork(dåse versionen)

Nåd det skal gå stærkt..mad til 5.

Der sat flere under den store tarp og lavede mad og jeg havde den store fornøjelse at gå gennem en “tunnel” af dufte fra alle de retter der blev lavet,det var fantastisk at se hvor kreative folk var og fedt at se grænserne blev udvidet for hvilke mad man kunne lave på sit grej.

Det blev til en lækker vegetar ret på et lille titaniumsæt,rejer med mango og bulgur incl tilbehør,kartoffelmos(på MiniMo) incl kød og tilbehør,smeltet chokolade hvor der var dyppet jordbær, samt det helt store setup på giga gasblus med bacon svøbt mørbrad med ost,frisk pasta og friskbagt brød på Omnia bare for at nævne noget af det der blev lavet. Reglerne var jo enkle lav mad over det i nu har med,dog skal der være flammer,gas,multifuel eller bål og havde du en jetmotor var det tilladt at stege bag den…. 🙂 🙂

Der nydes og snydes :-)

Der nydes og snydes 🙂

Mad AMOK...

Mad AMOK…

For mig var det ikke nemt,folk var super kreative og der blev virkelig lavet noget lækkert mad men nogen skulle jo løbe af med den fine Trangia..?? Skulle man vælge ene og alene på duften blev det vegetar retten men jeg syntes der skulle lidt mere til så jeg syntes det STORE setup, giga gasblusset med deres bacon svøbte mørbrad og friske tilbehør liiiiige var et krydderi foran,de blev præsenteret lækker med bord,lys,øl osv …og to der bare sat der og kikkede på hinanden,det var ligefør den kunne have været klaret med pasta og kødsovs,hvis han ville rulle en kødbolle over til hende.. ha ha ha.

Mad på GIGA brænderen ..

The winner is Mr/Mrs M&M

Jeg tror alle var ret enige i de blev de rigtige vindere af Trangiaen fra AB Camping,for mig var det ihvertfald fuldt fortjent. Resten af  aftenen gik med at hygge under tarpen,snakke og dele historier. Vi var jo alle mætte og nød bare vores varme kaffe og hinandens selskab,vi var vist ret enige om at den igen skal gentages til næste år og hvis der bliver tid til det at der også kommer en vinter TBO i år…skal lige have planlagt hvor og hvornår.
Kulden og vinden krævede flere “ofre” og der var igen nogle der tog hjem…egentlig forstod jeg dem godt for det var blevet rigtig fugt kold og vinden gjorde det ikke bedre.

Bålhygge

Hygge.

Efterhånden trissede alle lige så stille i seng,vinden og kulden bed noget og vi ville alle gerne ind i vores varme telt,heldigvis kunne jeg smutte ind i vores lavvu som nok var 42 grader varm.!! Helsport ved ovnen fungere bare når det er koldt ude og jo det er en luxsus men også en fed luxsus når vejret ikke rigtig er med en. Jeg lagde og slappede af i nogle timer og smed i ny og næ en pind på brændeovnen men varmen og trætheden overmandende også mig og jeg faldt også i søvn.

Søndagen var pakke dag og vi valgte at pakke sammen tidligt,skyerne trak op og himlen var blevet mørkere. Så der blev pakket sammen inden morgenmaden og smidt masser af grej i traileren så vi var klar,dog skulle bunden og yderteltet lige tørre helt inden den kunne pakkes sammen. Flere andre havde fået samme ide inden morgenmaden,de havde nok også set at vejret ikke var blevet bedre ?? Da vi havde pakket de nu tørre indertelt og bund sammen så travede vi rundt og sagde farvel til de få der var blevet,vi havde fået set en masse nye mennesker og tilmed fået nye venner. Andre havde testet nyt grej og lært en masse nyt om madlavning andre havde fået ideer til nyt grej så mon vi alle ikke kom derfra med noget…det tror jeg 🙂

En STOR tak til alle der deltog i årets TBO og en stor tak til AB Camping der Sponsorerede en Trangia….. Vi ses til næste års TBO eller måske allerede til vinterens forhåbentlig koldeste TBO.

Posted in Fiskars, Grej, Hængekøje, Helinox, Helsport Lavvu ovn, Ikke kategoriseret, JetBoil, Lavvu, Modular Sleep System, MSR, Onmia ovn/stove, Optimus, Primus, Snugpak, Test, Trangia, Tur, Turmad by with no comments yet.